فرماندار بندرماهشهر:

به مسئولین بندرامام در خصوص باران هشدار داده شده بود/ تیم های ارزیابی خسارت در بندرماهشهر آغاز به کار کرده اند/ جمع آوری اب های سطحی حاصل از بارش باران در بندرامام به پایان رسیده است

فرماندار بندرماهشهر گفت: جمع آوری آب های سطحی حاصل از بارش باران در بندرامام به پایان رسیده و در حال شست و شوی معابر هستیم.


کامیاب کردزنگنه| ماهشهر نیوز: شامگاه روز پنجشنبه۱۳ آذرماه، نشست خبری فرماندار بندر ماهشهر با اصحاب رسانه در محل اداره آبفا بندرامام خمینی برگزار شد.

محسن بیرانوند در این نشست اظهار داشت: بارندگی که اتفاق افتاد بر اساس امار دقیق هواشناسی در ۲۰ سال اخیر بی سابقه بود. در طول ۲۴ ساعت، بیش از ۱۷۰ میلیمتر باران بارید که میانگین بارش در منطقه ۱۹۰ میلیمتر است که زمان و میزان بارش در ایجاد مشکل تاثیر دارند. حدود ۹۰ میلیمتر از این بارندگی در ۳ ساعت اتفاق افتاد و باعث ایجاد مشکلات شد.

وی ادامه داد: ظرفیت فعلی دفع آب های سطحی در بندرامام در حال حاضر کافی نیست. خطوط و طرح جامع فاضلاب شهر باید هر چه زودتر تکمیل شود. گرچه در دو سال اخیر خطوطی ایجاد شده ولی متاسفانه به دلیل عدم توجه و پیش بینی آینده، از ظرفیت کافی برخوردار نبوده است؛ یعنی خطوط ایجاد شده مناسب انتقال این حجم از آب های سطحی حاصل از بارش نبود.

فرماندار بندرماهشهر تصریح کرد: نکته ی بعدی این بود که از ظرفیت همین خطوط هم متاسفانه به درستی استفاده نشد. پمپ هایی که در ایستگاه های دفع ما وجود دارند، به صورت کامل روی مدار نیامدند؛ چرا که نیاز به تعمیر داشتند و قبل از بحران باید به آن ها رسیدگی می شد.

محسن بیرانوند ادامه داد: خطوط دفع آب های سطحی به ویژه خطوطی که تلمبه خانه ۷۰۰ دستگاه متاسفانه به خوبی لایروبی نشده بود و اکنون اکثر آن ها مسدود است.

بیرانوند با تاکید بر ورود ۴ میلیون متر مکعب آب به شهر بندرامام بر اثر بارش باران اظهار کرد: اگر تمامی اقداماتی که ذکر شد هم انجام می شد، باز هم آب گرفتگی معابر اتفاق می افتاد ولی اگر اقدامات به درستی انجام می شد، حجم مشکل کمتر شده و خسارت وارد شده به مردم کمتر می شد.

فرماندار بندرماهشهر تاکید کرد: در ستاد بحران شهرستان و بخش در خصوص ریز مسائل به مسئولین بندرامام هشدار داده شده بود که مصوبات آن موجود می باشد اما این مصوبات اجرایی نشد و گزارشی در خصوص آن دریافت نکردیم.

بیرانوند در خصوص آبگرفتگی شهر چمران گفت: در شهر چمران با حفر یک کانال در جاده، آب هایی که نیزار جمع شده بود را به سمت بیابان تخلیه کردیم. زیرا آب انباشته شده در نیزار باعث از کار افتادن تلمبه خانه عملیات شده بود. با اضافه کردن پمپ توانستیم خیلی زود مشکل را حل کنیم.

وی افزود: امروز تقریبا جمع آوری آب های سطحی در بندر امام به پایان رسیده و اکنون در حال شست و شوی معابر هستیم و باید آب ژاول تامین شود تا معابر و منازل شهروندان ضد عفونی شود.

بیرانوند ادامه داد: شهروندان خسارت های زیادی را متحمل شده اند که در این زمینه دو نوع خسارت داریم. خسارتی که به ساختمان ها وارد شده و خسارتی که به اثاثیه شهروندان و صنوف و مغازه داران وارد شده است. تیم های ارزیابی خسارت از دیروز در بندرماهشهر، بندرامام، شهرک مدنی و شهر چمران آغاز به کار کرده اند و در حال صورتجلسه خسارات وارد شده به مردم هستند.

فرماندار بندرماهشهر تاکید کرد: بنیاد برکت در زمینه ی تسهیلات بدون بهره با باز پرداخت بلند مدت و تعداد ضامن کم قول های خوبی به ما داده است. بنیاد مسکن با درخواست استاندار به بحث خسارت ساختمان ها وارد کار شده است. هم چنین از طرفیت صنایع پتروشیمی هم برای جبران خسارات منطقه استفاده می کنیم. بنیاد مستضعفان نیز برای جبران خسارات اعلام آمادگی کرده است.

بیرانوند در پایان افزود: آن دسته از شهروندانی که خسارت دیده اند و توسط تیم های ارزیابی نام نویسی نشده اند می توانند برای برآورد خسارت به هلال احمر و بنیاد مسکن مراجعه کنند. به این صورت که اگر خسارت به ساختمان وارد شده به بنیاد مسکن و در باقی موارد به هلال احمر مراجعه کنند.

https://mahshahr.news/154575کپی شد!
179