رسم شوخوس بندر باستانی ماهشهر ثبت ملی شد

در اولین همایش پاسداری از آثار ناملموس کشور رسم شوخوس و حناترکنون بندرماهشهر ثبت ملی شد.

به گزارش پایگاه خبری ماهشهر نیوز، با تلاش پایگاه منظر فرهنگی بندر باستانی ماهشهر رسم شوخوس به دلیل سابقه بسیار قدیمی، برگزاری جمعی، اجرای گسترده و انتقال این رسم به نسل امروز به نام بندرماهشهر ثبت ملی شد.

فریدون بندری، سرپرست فرماندار بندرماهشهر با ابراز خرسندی از ثبت آثار بندرماهشهر عنوان کرد: خرسندیم میزبان اولین همایش پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس کشور در بندرماهشهر بوده ایم. این همایش و ثبت و‌ پاسداری از آثار ناملموس فرصتی ارزشمند برای ارتقای فرهنگ بومی منطقه را فراهم کرده است.

بندری خاطرنشان کرد: از جمله آثار ثبت شده بندرماهشهر می توان به رسم شوخوس اشاره کرد که در بین تعداد اکثریت مردم بومی بندرماهشهر همچنان با ذوق و اشتیاق و بصورت گسترده برگزار می شود.

سارا عبادی مدیر پایگاه منظر فرهنگی بندرماهشهر در اختتامیه همایش پاسداری از میراث ناملموس کشور بیان کرد: با تلاش و پیگیری های صورت گرفته توانستیم در حوزه آداب و سنت های منطقه دو پرونده شوخوس و حناترکنون را ثبت ملی کنیم.

عبادی افزود: شوخوس یکی از رسوم ماهشهری است که همچنان با قوت و جدیت در بین نسل های مختلف و اکثریت مردم بندرماهشهر انجام می شود، این رسم برای داوران ثبت آثار ملی ناملموس وزارت میراث و گردشگری کشور بسیار جالب توجه بود.

مدیر پایگاه منظر فرهنگی بندرماهشهر خاطرنشان کرد: رسم زیبای حناترکنون که متفاوت است با حنابندان هم توانستیم به نام بندرماهشهر ثبت کنیم، این رسم برای درست کردن حنای روز حنابندان با آداب و رسوم و اشعار خاصی بوده که همچنان در بین مردم بندرماهشهر پابرجا است.

https://mahshahr.news/156562کپی شد!
3196