٢١ اثر ناملموس بندرماهشهر ثبت‌‌ملی شد

در اختتامیه اولین همایش پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس کشور در بندرماهشهر، آثار ارائه شده پاسداری ناملموس، بررسی، ارزیابی و ثبت شد.

به گزارش ماهشهر نیوز، مصطفی پورعلی مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری اظهار کرد: باعث افتخار است که بندر زیبای ماهشهر و استان خوزستان میزبان اولین همایش پاسداری از آثار ناملموس کشور بوده است.

پورعلی گفت: اولین محور این همایش بررسی پرونده های پاسداری از میراث فرهنگی بوده و موضوع مهم دیگر آموزش از شیوه های حفاظت و پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس است که ارتباط بصورت مجازی نیز با سایرین برقرار بوده و رضایتمندی خوبی از این مراسم حاصل شده است.

وی خاطرنشان کرد: با بررسی اعضای محترم شورای ملی ثبت آثار ناملموس وزارت میراث و گردشگری، آثار ارائه شده از سراسر کشور مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت و تعدادی از پرونده های پاسداری آثار ناملموس مورد تایید واقع شد.

پورعلی در ادامه بیان داشت: در حاشیه این مراسم نیز تعدادی از پرونده های ثبت آثار ناملموس سراسر کشور بررسی و تایید شد.

رضا سجودی، سرپرست مرکز منطقه‌ای میراث ناملموس و عضو رسمی شورای ملی ثبت آثار ناملموس میراث فرهنگی کشور و نماینده یونسکو در ایران با بیان کیفیت بالای جنبه آموزشی این همایش اظهار داشت: تنوع زیاد پرونده های بندرماهشهر بسیار حائز اهمیت بوده، خصوصا ترویج دانش سنتی حوزه های صیادی به عنوان شیوه پایداری که با شرایط اقلیمی تناسب دارد.

فریدون بندری فرماندار بندرماهشهر با ابراز خرسندی از بررسی و ثبت آثار ناملموس بندرماهشهر عنوان کرد: خرسندیم میزبانی اولین همایش پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس کشور در بندرماهشهر و استان خوزستان بوده و رضایتمندی مهمان عزیز حاصل شده است.

فرماندار بندرماهشهر فرهنگ بندر ماهشهر را یک فرهنگ معیار عنوان کرد و گفت: دو شاخصه مهم فرهنگ معیار، هضم ناپذیری در مقابل فرهنگ های مهاجم و مدل داشتن برای تمام سبک زندگی است. در شهرستان بندرماهشهر، آداب و رسوم، غذاها، بازی ها، مهارت های منحصر به فردی وجود دارد که می توان این فرهنگ غنی را یک فرهنگ معیار در نظر گرفت.

بندری خاطرنشان کرد: ثبت ۲۱ و پاسداری از ۲ اثر بندرماهشهر باعث افتخار مردم این کهن دیار خواهد شد، این آثار شامل رسوم شوخوس و حناترکنون، مهارت های کمه دوزی، ماکت سازی کشتی، لباس بانوان و توربافی، بازی های محیبس، گردو بازی، طاقلک جفت، هلیت و دارکلی و غداهای ککال، کلوچه خرمایی، گرده شملی، تبدون، تنگیله، حلوا انگشت پیچ، حلوا نشاسته، عصیده، گتگتو و ترشی بندری بوده که به ثبت رسیده است.

لازم به ذکر است این همایش با حضور مدیران و کارشناسان ۱۷ استان کشور در بندرماهشهر برگزار شد.

 

https://mahshahr.news/156568کپی شد!
1552