توصیه‌های رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بندر ماهشهر به مناسبت روز انس با طبیعت

رییس اداره حفاظت محیط زیست بندر ماهشهر گفت: احترام به محیط زیست، احترام به خداوند و احترام به زندگی است و تخریب آن خیانت در امانت و ظلم به نسل‌های آینده است.

ایرج سلیمانی در گفت‌وگو با خبرنگار ماهشهر نیوز با تبریک سال نو و تجدید حیات طبیعت به هموطنان بیان داشت: رهبر معظم انقلاب در اسفند ماه سال گذشته، توجه ویژه به مباحث محیط زیست نشان دادند و محیط زیست را یک مسأله ملی دانستند که همه قوا و مردم در حفظ آن مسئولیت دارند.

وی ادامه داد: امیدواریم دستگاه‌های اجرایی مرتبط با محیط زیست، هماهنگی و همراهی بیشتری داشته باشند.

سلیمانی سپس به نقش مردم در حفظ محیط زیست تأکید و با اشاره به فرارسیدن ۱۳ فروردین، روز انس با طبیعت، افزود: مسافران گرانقدر با همت و تلاش خود ضمن بهره‌مندی از این موهبت‌های الهی و ارزش‌های خدادادی، با رعایت اخلاق طبیعت‌گردی و به کار بستن توصیه‌های زیست‌محیطی، در حفظ و حراست طبیعت و محیط زیست کوشا باشند.

وی با بیان اینکه گسترش شهرها و آلودگی‌های محیط زیست، زندگی و بقای حیوانات و سایر موجودات زنده را با مخاطرات جدی مواجه کرده است، گفت: گیاهان و حیوانات نیز مانند ما حق زندگی دارند، پس در سفرها و در روز طبیعت، پاسبان طبیعت و ساکنان آن باشیم.

ایرج سلیمانی، سیزدهم فروردین “روز انس با طبیعت” را نقطه عطفی در رویارویی انسان با مظاهر طبیعی دانست و گفت: هنر بهره‌مندی از آموزه‌های دینی و اخلاق زیست‌محیطی ایجاب می‌کند با اراده و همتی مضاعف صیانت از جلوه‌های الهی را سرلوحه رفتار و منش خود قرار داده تا این روز با عمل به توصیه‌های زیست‌محیطی به‌خوبی سپری شود.

وی تاکید کرد: گیاهان و درختان به‌عنوان جزئی از طبیعت زیبای کشور سهم بسزا و نقشی بسیار مهم در زندگی ما دارند که تلطیف هوا، تعادل دمای محیط، تصفیه هوا، حفاظت از خاک و تأمین بخشی از مواد غذایی مورد نیاز انسان، اندکی از سودمندی‌های فراوان آنهاست که در سخنان معصومین(ع ) نیز از تأثیر مثبت گیاهان بر جسم و جان آدمی آثار بسیاری وجود دارد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست بندر ماهشهر به هموطنان و همشهریان توصیه کرد با توجه به فصل رشد گیاهان، محل اسکان خود را در اماکنی انتخاب کنند که از پوشش گیاهی کمتری برخوردار باشد و از لگدمال کردن گیاهان و شکستن سرشاخه‌های درختان خودداری شود.

از آنجا که سالانه هزاران هکتار جنگل و مرتع به‌دلیل بی‌ احتیاطی هموطنانمان در آتش می‌سوزد، در روز طبیعت، هموطنان تا حد امکان غذاهای آماده که نیازمند پخت مجدد نیست به‌همراه داشته باشند و در صورت نیاز به آتش، حتی الامکان از ذغال آماده استفاده کنند و از شکستن هرگونه سرشاخه درختان جلوگیری به عمل آورند و حتماً خاکستر آتش را نیز با آب و خاک خاموش کنند، همچنین از روشن کردن آتش کنار درختان خودداری کنند و بهترین کار هم همراه داشتن گاز پیک‌نیکی است.

وی از مسافران خواست کیسه مخصوص جمع‌آوری زباله را همراه خود برده و در پایان روز زباله‌های تولیدی را به ایستگاه‌های مستقر تحویل دهند و زباله‌های خود را در بیابان، ساحل دریا و پارک ها رها نکنند و همراه خود به شهر بیاورند.

جلوگیری از شکار و صید حیات وحش و عدم حمل هرگونه سلاح، تبر، اره و تور صیادی از دیگر توصیه‌های ریاست اداره حفاظت محیط زیست بندر ماهشهر است.

سلیمانی ادامه داد: گردشگران نوروزی از تخریب آشیانه پرندگان و مسدود کردن محل زندگی حیوانات وحشی خودداری کنند و به‌جای شکار حیوانات و به‌جای چیدن گل‌ها و گیاهان، از آنها عکس بگیرند و سال‌ها از دیدن آن عکس لذت ببرند.

وی افزود: بیاییم دیده‌بان طبیعت سرزمین خود باشیم و برای حفظ محیط زیست سرزمین پهناور ایران، همه احساس مسئولیت کنیم و به متخلفان تذکر بدهیم.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بندر ماهشهر در پایان از تفرجگران سیزده بدر خواست در صورت مواجهه با تخلف‌هایی همچون آلودگی هوا، خاک، تخلیه زباله و پسماندها، شکار حیات وحش و موضوع‌هایی از این دست، می‌توانند با اداره حفاظت محیط زیست به شماره ۰۶۱۵۲۳۲۹۴۰۰ تماس بگیرند تا بلافاصله پیگیری شود.

https://mahshahr.news/156810کپی شد!
668