جولان سگ های بلاصاحب در خیابان های شهرستان بندر ماهشهر

سگ‌های بلاصاحب و افزایش جمعیت این حیوان در سال‌های اخیر به یکی از معضلات مهم در شهرهای کشور تبدیل شده است؛ مسئله‌ای که علاوه بر ایجاد ترس و ناراحتی در میان شهروندان به خصوص کودکان و زنان، احتمال حیوان گزیدگی و انتقال هاری را افزایش داده است.

به گزارش پایگاه خبری ماهشهر نیوز، جولان سگ‌های بلاصاحب در کوچه پس کوچه‌ها و معابر اصلی شهر بندر ماهشهر و شهرک‌های اطراف، آرامش را از شهروندان دور کرده و ترس از حمله سگ‌ها به ویژه در بین کودکان و زنان باعث شده تا مردم نتوانند با امنیت خاطر از کوچه‌ها و خیابان‌ها گذر کنند.

 

سگ‌هایی که گاهی به‌صورت گروهی در نقاط مختلف شهر پرسه می‌زنند و شب‌ها با سر و صدای خود آسایش شهروندان را بر هم می‌زنند و این موضوع علاوه بر اینکه سلامت شهروندان را به خطر می‌اندازد، چهره نامناسبی را در شهر به وجود می‌آورد.

 

معمولا کانون‌های تجمع سگ‌های بلا صاحب مناطق مشخصی هستند که به علت غذارسانی غیرقانونی، سازمان‌یافته و مستمر توسط حامیان سگ‌ها، تعداد سگ‌های ولگرد و تجمع آن‌ها در آن مکان افزایش می‌یابد.

 

تجمع آنها در یک مکان، تعداد زیادی مگس، حشرات و انواع کنه‌ها که بعضا برای انسان بسیار خطرناک یا حتی مرگ‌آور است؛ تکثیر، رشد و نمو پیدا می‌کند بنابراین کانون تجمع سگ‌ها به کانون بیماری تبدیل می‌شود.

 

وجود سگ‌های سرگردان در سطح شهر خطر حمله آنها را افزایش می‌دهد و اگر فکری برای کنترل و جمع‌آوری این جانوران نشود، جمعیت آنها روز به روز بیشتر و باعث ایجاد مشکلاتی از جمله سلب آسایش و نا امنی در شهر می‌شود‌.

 

افزایش این تعداد از سگ های بلاصاحب علاوه بر تاثیر بر مسائل محیط‌ زیستی و ایجاد چهره نامناسب شهری، سلامت شهروندان را نیز به خطر انداخته و این در حالی است که برخی افراد با غذارسانی به آن‌ها باعث ازدیاد جمعیت سگ‌ها می‌شوند.

 

حامیان حیوانات می‌توانند غذای این‌ سگ‌ها را به پناهگاه‌ شهرداری‌ها اهدا کنند و به سازماندهی سگ‌های بلاصاحب کمک کنند.

 

بنابراین جمع‌آوری آنها باید در دستور کار قرار بگیرد و از سطح شهر جمع‌آوری و در مکانی امن و ایمن نگهداری شوند تا شاهد اتفاق ناگواری همانند سگ گزیدگی کودک ۶ ساله دزفولی در شهرستان بندر ماهشهر نباشیم.

 

طبق ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، یکی از وظایف شهرداری «تنظیف، نگهداری و تسطیح معابر، انهار عمومی، مجاری آب‌ها و فاضلاب، تنقیه قنوات مربوط به شهر و تأمین آب و روشنایی» است، لذا این نهاد شهری باید اقدامات لازم را برای پاکسازی شهر از نازیبایی‌ها در نظر بگیرد.

 

از این‌رو معاونت خدمات شهری شهرداری بندر ماهشهر به‌عنوان متولی نگهداری شهر، باید اقداماتی همچون زنده‌گیری و عقیم‌سازی آنها را در نظر گیرد تا شهر را از این حیوانات مصون کند.

https://mahshahr.news/159463کپی شد!
355