بهره‌برداری از آزمایشگاه تست سلولی مولکولی در بندر ماهشهر

زمایشگاه تست سلولی مولکولی بیمارستان صنایع پتروشیمی بندر ماهشهر (نفت)، با هزینه‌ ۲۵ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.

به گزارش پایگاه خبری ماهشهر نیوز، مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت کشور روز سه‌شنبه در آیین بهره‌برداری از آزمایشگاه سلولی مولکولی بندر ماهشهر گفت: امروز گام مهمی در راستای بهبود وضعیت بهداشت ‌و درمان منطقه برداشته شد و با توجه به اهمیت بندر ماهشهر و شرایط کرونا در کشور، با همکاری صنایع پتروشیمی، این مرکز به بهره‌برداری رسید.

دکتر سید مهدی هاشمی ادامه داد: امیدواریم با همکاری شبکه بهداشت و درمان شهرستان ماهشهر و دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، خدمات بهتری را به مردم این منطقه ارایه دهیم.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر نیز در این آیین گفت: مجموعه صنایع پتروشیمی با آغاز شیوع ویروس کرونا، اقدامات زیادی در حوزه‌ی حفظ سلامت شهروندان و ساکنان منطقه انجام داده است.

سید امید شهیدی نیا اضافه کرد: کمک به افزایش سرعت تشخیص و غربالگری با تجهیز و تاسیس آزمایشگاه پی.سی.آر، از جمله اقدامات صنایع پتروشیمی بود که خوشبختانه امروز به بهره‌برداری رسید.

وی در خصوص طولانی شدن فرآیند تجهیز این آزمایشگاه افزود: تجهیزات این آزمایشگاه از ۶ ماه پیش خریداری شده بود، اما به دلیل طولانی شدن صدور مجوزها و یافتن مکان استاندارد برای احداث آزمایشگاه، فرآیند تاسیس آن طولانی شد.

سرپرست فرمانداری بندر ماهشهر نیز در حاشیه این آیین در گفت‌وگو با خبرنگار ماهشهر نیوز بیان کرد: این مرکز با اعتبار ۲۵ میلیارد ریال از محل اعتبارات شورای راهبردی پتروشیمی احداث و تجهیز شده است.

بندری افزود: با راه‌اندازی این مرکز، بندر ماهشهر پنجمین شهرستان دارای آزمایشگاه سلولی مولکولی در خوزستان است و از این پس نیازی به ارسال تست‌های پی.سی.‌آر به مرکز استان وجود ندارد.

وی ادامه داد: همچنین زمان پاسخ‌دهی به تست‌های انجام شده از ۴۸ ساعت به همان روز کاهش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: در این آزمایشگاه، علاوه بر ویروس کرونا، تمام ویروس‌ها مانند هپاتیت، ایدز و میکروب‌هایی که در محیط کشت عادی قابل پرورش نیست از جمله میکروب سل و مایکوباکتری‌های نوگونه که نیازمند محیط‌های کشت خاص هستند، قابل تست و آزمایش است.

بندری افزود: این آزمایشگاه دارای کاربردهای فراوان است و علاوه بر تست‌های ویروسی و میکروبی، آزمایش‌های مربوط به جرم‌شناسی، انگشت‌نگاری و دیرینه‌شناسی در آن قابل انجام است.

وی گفت: در بحث آزمایش پی‌سی‌آر، تست‌های کرونا به صورت رایگان در مراکز ۱۶ ساعته بندر ماهشهر انجام و برای تشخیص به این آزمایشگاه ارسال می‌شوند.

لازم به ذکر است این آزمایشگاه سلولی مولکولی توسط سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت و با همکاری شورای راهبردی صنایع پتروشیمی بندر ماهشهر و دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور در بیمارستان نفت شهرک بعثت راه‌اندازی و به نام شهید “رضا واشنگ” از شهدای مدافع سلامت این شهرستان نام‌گذاری شده است.

https://mahshahr.news/155023کپی شد!
428