مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری: مردم بانیان و حامیان اصلی میراث فرهنگی ناملموس هستند

مديركل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری گفت: نقش دولت و حاکمیت در ثبت و پاسداری از آثار ناملموس بصورت مشارکتی بوده و هویت میراث فرهنگی ناملموس به مردم که بانیان و حامیان اصلی آن هستند تعلق دارد.

مصطفی پورعلی روز یکشنبه در حاشیه همایش پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس کشور که در بندر ماهشهر در حال برگزاری است، در گفت‌وگو با خبرنگار ماهشهر نیوز بیان داشت: وزارت میراث فرهنگی و گردشگری بارها همایش‌های سیاست‌گذاری و ثبت آثار ملموس و ناملموس را در کشور برگزار کرده اما این مراسم اولین همایش پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس سطح کشور است و هدف نهایی آن، ثبت این آثار و حفاظت و پاسداری از آنهاست.

وی ادامه داد: پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس تفاوت هایی نسبت به حفظ آثار ملموس دارد که نیازمند آموزش های کاربردی است.

مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری با تقدیر مسئولان استان و شهرستان به جهت میزبانی از این همایش، اضافه کرد: هیات وزیران آیین‌نامه مشارکت در پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس شهرها و روستاها را به تصویب رسانده و این آیین‌نامه تکالیفی برای فرمانداری‌ها و نهادهای محلی و همچنین ساز و کار چگونگی پاسداری از این میراث را بیان کرده است.

همچنین حبیب آقاجری نماینده مردم بندرماهشهر، امیدیه و هندیجان در مجلس شورای اسلامی در آیین افتتاحیه همایش پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس کشور اظهار کرد: این همایش برای حفظ آثار فرهنگی کشور دارای اهمیتی ویژه است که مفتخریم این همایش در شهر کهن بندر ماهشهر با قدمت بیش از ۳ هزار سال و یکی از اولین سکونتگاه‌های انسان در خلیج فارس برگزار می شود.

وی با اشاره به اینکه بندرماهشهر در بعد ملی و اسلامی دارای تاریخی غنی است، ادامه داد: هویت هر منطقه بر پایه فرهنگ‌هایی است که باید پاس داشته شود تا به وسیله فرهنگ‌ها، الگویی برای دیگران باشیم.

آقاجری افزود: خورهای متعدد و جزایر بکر بندر ماهشهر که زیستگاه انواع حیوانات، پرندگان و آبزیان است، می‌تواند در حوزه گردشگری در منطقه بسیار مفید بوده و این موضوع توجه ویژه مدیران وزارت میراث فرهنگی و گردشگری را میطلبد.

فریدون بندری سرپرست فرمانداری بندرماهشهر با بیان توجه ویژه رهبری به مسائل فرهنگی بیان داشت: رهبری تلاش در راه فرهنگ را مجاهدت نامیده و بیان داشته‌اند اگر پایه های فرهنگی بخواهد مستحکم شود، شرط آن این است که ایمان مردم به دین و فرهنگشان، روز به روز استحکام بیشتری پیدا کند و تضعیف نشود.

بندری خاطرنشان کرد: در مقابل تهاجم فرهنگی دشمن، این اقدامات یک مجاهدت است و تنها موردی که می تواند هویت و فرهنگ ملی ما را حفظ کند این مجموعه اقدامات جهادگونه است و همین خرده فرهنگ‌ها می‌تواند به خوبی از هویت و میراث فرهنگ ملی دفاع کند.

سرپرست فرمانداری بندرماهشهر تاکید کرد: باید تلاش کنیم غبار فرهنگی که بر روی فرهنگ غنی ملی ما را گرفته است، برداشته شود و این فرهنگ اصیل ملی نمود پیدا کند.

وی افزود: با ثبت، احیا و پاسداری از فرهنگ‌های بومی و منطقه‌ای، باید در مقابل فرهنگ غربی که به اشتباه عنوان فرهنگ معیار در اذهان قرار داده شده ایستادگی کرد.

سارا عبادی رییس اداره میراث فرهنگی و گردشگری بندرماهشهر با ابراز خرسندی از برگزاری این همایش در بندرماهشهر بیان کرد: میراث ناملموس شامل آداب، سنن، رسوم و اعتقادات مناطق مختلف است که بندر ماهشهر میزبان اولین همایش پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس بوده و در این مدت کارگاه آموزشی نیز برای مدیران و کارشناسان برگزار می شود.

عبادی افزود: پرونده‌های کشوری که به منظور ثبت در آثار فرهنگی ناملموس آماده شده و پرونده‌های پاسداری از آثار ثبت شده سال های گذشته توسط هیات داوران بررسی خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری ماهشهر نیوز، نخستین همایش پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس کشور با حضور مدیران و کارشناسان ۱۷ استان کشور در بندرماهشهر درحال برگزاریست.

https://mahshahr.news/156536کپی شد!
715