کوکرها پس از قهری طولانی مجددا به میهمانی آمده اند آنها را نرانیم

کوکر بر وزن کوثر (به عربی گطایه) پرنده‌ای بسیار زیبا، خوش رنگ، خوش صدا، مهربان و دارای چشمانی بسیار قشنگ‌ است که از راه‌های دور و دراز همواره با آغاز فصل دلربا و روح نواز بهار به میهمانی مناطق جنوبی و جنوب غربی خوزستان می آید. این پرنده بی نظیر در ترکیب رنگ و صدا، جفت گیری و تخم گذاری را در فصل بهار آغاز می کند و تا اواخر تابستان به زاد و ولد می پردازد.

پرنده ای بسیار باهوش و مهربان که به صورت نوبت بندی نر و ماده بر سر تخم ها می خوابند و برای رساندن آب به جوجه ها کیلومترها به پرواز در می آید، اما علی رغم جابجایی جوجه هایش در علف زارها و بوته ها، توانایی پیدا کردن آنها را از میان هزاران جوجه دیگر در صحراهای وسیع و بی‌نشان را دارد. در گله‌های هزاری به پرواز در می آید و نمای بسیار زیبا از رژه پرندگان در آسمان به همراه صداهای زیبا به نمایش در می آورد که چشم هر بیننده ای را خیره می کند و گوش هر شنونده‌ای را می نوازد که تبارک الله احسنالخالقین.

متاسفانه در دهه های گذشته با شکار بی رویه توسط شکارچیان ناآگاه و یا طماع و لذت جو، با اسلحه شکاری و یا نصب دام در سطح وسیع سبب مهاجرت و قهر این پرنده مهربان از منطقه شده اند به گونه ای که در فصل بهار آرزوی دیدن و یا شنیدن صدای این زیباترین پرنده منطقه را می کردیم‌.

اما این میهمان قهر کرده امسال مجددا به میهمانی ما آمده است تا میزبانان قدیمی خود را یکبار دیگر بیازماید.

متاسفانه آنچه که نگارنده مشاهده نمود ظاهرا دندان تیز شکارچیان برای شکار تیزتر شده و با اسلحه شکاری و خودرو و موتور در حال شکار و تیراندازی هستند به گونه ای که حتی مجال نشستن برروی زمین به این پرندگان خوش الحان را نمی دهند.

روزگاری بود که آباء و اجدادمان از گله های آهوان منطقه برایمان داستانها گفته اند اما اینک غیر از آن داستان‌ها هیچ اثری از آهوان در منطقه پیدا نمی شود. اگر این وضعیت ادامه یابد قطعا تراژدی نابودی کوکرها را شاهد خواهیم بود و نسل آتی را از این میراث زیبای طبیعت و امانت محروم خواهیم کرد.

مبارزه با این پدیده شوم شکار، طبیعتاً تنها از عهده اداره محیط زیست منطقه بر نمی آید و بر آگاهان، دلسوزان، تاثیرگذاران و جوانان منطقه است که برای حفظ این میراث زیبا و بی‌نظیر صحرای منطقه و نگهداشت این پرندگان بازگشته به میهمانی دست به دست دهند و به فرهنگ سازی و نکوهش این نوع شکار در فصل جفت گیری و تخم ریزی در سطح وسیع بپردازند شاید به حفظ این امانت الهی که در اختیار ماست و جلوگیری از نابودی چرخه محیط زیست کمک شود./عبدالواحد عبادی

https://mahshahr.news/156788کپی شد!
2258